sunnuntai 15. huhtikuuta 2018

Hyvät asiat elämässäni


Sain 5x3-positiivisuushaasteen Äärirajoille-blogia pitävältä Millalta, kiitos siitä! Tämä sitkeästi talven valtaa vastaan taisteleva kevät on omiaan tekemään mielen iloiseksi ja kääntämään ajatukset positiivisiin asioihin elämässä. Siispä katse niitä hyviä asioita kohti.

3 hyvää asiaa päivissäni:

1. Aikataulujen vapaus 

Nautin valtavasti siitä ettei minulla ole tällä hetkellä sidottuja aikatauluja jokaiselle viikon arkipäivälle. Voin hoitaa asioita heti aamusta ja päättää aloittaa työt vasta niiden jälkeen tai tehdä poikien kanssa kivoja juttuja iltapäivisin palaten illalla työjuttujen pariin. Pari päivää sitten hain kuopuksen kahdelta iltapäiväkerhosta ja lähdimme pyöräilemään. Pääasia on, että työt hoidetaan ja aikataulut pitävät. Näissä ei minulla ole ongelmia ja ylipäänsäkin minulle sopii se, että joskus tehdään enemmän, joskus vähemmän. Ennen pääsiäistä ja matkaa oli supertiukka viikko, mutta sitten se asia kerrallaan suoritettiin kuntoon. 

2. Koulussa viihtyvät lapset

Aamut ovat helppoja, sillä molemmista pojista on kiva mennä kouluun, siellä on heidän mielestään mukavaa. On helpottavaa tietää, että lapsilla on hyvä olla siellä, missä he ison osan päivistä viettävät. He ovat innokkaita oppilaita, nauttivat kertoessaan mitä kaikkea uutta ovat oppineet ja koulu sujuu yleensäkin sillä tavalla ettei siitä tarvitse kamppailla kotona.

3. Kaunis koti

Kun teen töitä tässä kotisohvalla tai keittiön pöydän äärellä, on kiva että työympäristö on kunnossa. Saan paljon enemmän aikaan, kun koti on siisti, joten joka ilta laitamme yhdessä paikat kuntoon (tai ainakin kylppärin oven taakse piiloon). Lastenhuoneet ovat poikkeus, ne saavat olla kaaoksessa kunhan omistajansa ajoittain ne siivoavat. Minusta tuntuu, että ajatus kulkee paremmin ja ilmavammin, kun saan samalla katsella nättiä ympäristöä.

3 hyvää asiaa minussa

1. Toisten huomioiminen

Minulta toisten ihmisten huomioiminen, kuulumisten kysely ja auttaminen tulee luonnostaan. Olen aina valmis kulkemaan sen ylimääräisen taipaleen, jos sillä tavalla saan läheiselleni paremman mielen tai voin helpottaa hänen elämäänsä. Haluan ulottaa empaattisuuden ja toisista välittämisen sanoista tekoihin. 

2. Organisointikyky

Olen erittäin järjestelmällinen, tehokas ja superhyvä organisoimaan asioita. Nautin saadessani viivata to do -listalta ylitse hoidettavia hommia, olivat ne sitten suuria tai pieniä. Jos jotain pitää tehdä, minä teen sen mielelläni. Olen nimittäin yleensä valmis siinä vaiheessa, kun joku toinen miettii mistä aloittaa. 

3. Laaja yleissivistys

Tiedän monesta asiasta paljon ja lähes kaikesta ainakin jotain. Luen, olen kiinnostunut siitä mitä yhteiskunnassa tapahtuu ja mihin suuntaan tämä maailma on menossa. Tätä ymmärtääkseen on kuitenkin ymmärrettävä myös historiaamme. Minä olen se, joka kannattaisi ottaa Haluatko miljonääriksi -tietokilpailun "kilauta kaverille" -patteristoon mukaan. Ystäväporukkamme on kutsunut minua vuosikaudet turhan tiedon mestariksi, eli myös ne vähemmän oleelliset asiat löytyvät tästä päästä. 



3 hyvää asiaa elämässäni

1. Perhe ja ystävät

Tämä on luonnollisesti ensimmäinen ja tärkein asia, mikäpä muukaan. Miehen ja lasten kanssa saan olla juuri sellainen kuin olen ja oma perhe on parasta seuraa kaikkeen. Minua on siunattu valtavan upealla perheellä, johon kuuluvat myös vanhempani sekä siskoni miehineen. Ystäviä taas pitäisi jokaisella olla ja erilaisista viiteryhmistä koostuvat porukat ovat tärkeä osa arkeani. Nuoruudenystävien kanssa on omat jutut, naisporukalla omansa ja joskus tarvitaan naapurin naisten kokoontumista.

2. Työ ja opiskelu

Minä teen työtä, josta olen unelmoinut jo parikymppisenä. Samalla opiskelen alaa, jolle aion toivottavasti reilun vuoden kuluttua suuntautua. Työ on niin valtava osa elämää, että onnellinen on se, joka kokee työssään onnistumisen ja tyydytyksen tunteita ja menee työpaikalle aamulla pääosin hyvillä mielin. Minulle tärkeää ei ole se, että ylenisin mahdollisimman korkealle tai saisin mahdollisimman paljon palkkaa. Sen sijaan haluan saada tunteen, että käytän aivojani ja saan haasteita. 

3. Vapaus

Tätä viimeistä voi ajatella monelta kannalta. Itselleni tuli ensimmäisenä mieleen se, että minulla on vapaus toimia elämässäni kuten haluan. Saan valita työ-, opiskelu- ja asuinpaikkani toivomallani tavalla. Saan päättää millaiseksi elämäni muodostan. Tuntuu joskus siltä, että elämme täällä pikkuisessa kodissamme aika etuoikeutettua elämää. Sama pätee Suomeen koko maailman mittakaavassa.

3 hyvää asiaa tänä vuonna

1. Opintojen suorittaminen

Perusopinnot ovat yhtä tenttiä vaille valmiit. Suunnitelmat syksyä varten on myös tehty ja toivon saavani jatkaa opiskeluissa eteenpäin. Se tosin tarkoittaisi sitä, että arkemme jakautuisi kodin ja aika paljon pohjoisemmassa olevan kaupungin välille, mutta sitäkin jatkuisi vain vuoden ajan. 

2. Matkustaminen

Lontoo ja Pariisi on jo käyty, seuraavaksi suunnataan Thaimaahan. Matkustus on sellainen ylimääräinen lisä, joka tuo valtavasti energiaa ja voimaa arkeen. Kahden kaupunkiloman jälkeen tuleva löhömatka tulee hyvään saumaan. Mies kävi tässä välissä Itävallassakin Alppeja ihastelemassa.

3. Ekaluokkalainen ja kolmasluokkalainen

Syksyn alussa mietitytti. Miten joulukuun kundi sopeutuisi koulumaailmaan ja miten kolmasluokkalainen oppisi ottamaan enemmän vastuuta hommista, lukemaan kokeisiin ja sisäistämään uuden kielen. Nyt kun ollaan jo huhtikuussa, voin sanoa että turhaan mietin. Ekaluokkalaisesta on kasvanut suurin harppauksin taitava koululainen, joka teki jo syksyllä lukudiplomia ja tuulettaa ilosta, kun on matikankokeen aika. Kolmasluokkalainen tuo kokeista pistettä tai paria vaille täysiä huonoimmillaankin ja on oppinut paljon. Olen heistä tosi tosi ylpeä.

3 hyvää asiaa blogissani

1. Vaihtelevat aiheet

Tämä on sellainen sillisalaatti ja aiheet todellakin vaihtelevat kurahanskoista kirjallisuuteen. Kirjoitan laajalla skaalalla minua koskettavista aiheista sen sijaan, että olisin erikoistunut tiettyyn aihepiiriin. Ainakin itselleni tällainen sopii, toivottavasti myös lukijoille.

2. Rehellisyys

En kaunistele enkä siloittele. Jätän toki asioita kertomatta, kun ne ovat liian henkilökohtaisia tai koskettavat muita ihmisiä. Mutta sen minkä kerron, kerron rehellisesti. 

3. Huoliteltu ulkonäkö

Olen yrittänyt viime aikoina panostaa blogin ulkoiseen olemukseen, olkoonkin että teksti on minulle aina tullut ennen kuvia. Toivon kuitenkin tämän olevan koherentti kokonaisuus kaikilta osa-alueiltaan.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti