maanantai 15. heinäkuuta 2013

Loma Dubrovnikissa

Kroatia ja Dubrovnik, siinäpä vasta lomapaikka. Me vietimme siellä viiden yön mittaisen kesälomareissun ja tulemme aivan varmasti palaamaan uudelleen. Ei ehkä samaan hotelliin, mutta maahan, kyllä vaan. Sillä meillä oli aivan ihan loma hienoissa puitteissa!

Alle kolmen tunnin lennon jälkeen olimme perillä ja hotellin kuljetus valmiina odottamassa. Olimme valinneet hotellin sillä ajatuksella, että palvelujen tulee olla kunnossa sekä lapsille että aikuisille, tulisimmehan viettämään suurimman osan lomaamme uima-altaan vierellä. Jouduimme soittamaan useaan hotelliin ennen kuin löytyi sellainen, jonka uima-altaissa oli makeaa vettä suolaisen sijaan, tämä siis heti alkuun vinkkinä matkaa suunnitteleville. Mutta sopiva löytyi ja majoituimme viiden tähden Radisson Blu Resort & Spa -hotellissa 11 kilometriä Dubrovnikin kaupungin ulkopuolella.

Hotelli on iso, levittäytynyt laajalle alueelle ja pitää sisällään kolme uima-allasaluetta, rannan, lukuisia ravintoloita ja pari kuntokeskusta sekä spa-osaston. Kaikkialla oli puhdasta ja hoidettua, uima-allasalueiden yleiset wc-tilatkin kiilsivät. Tästä siis ensimmäinen plussa kaikkien fasiliteettien lisäksi.

Paikan suuruus oli kuitenkin myös negatiivinen seikka, etenkin jos huoneisto sattui sijaitsemaan alueen toisessa päässä, pitkien portaiden yläpäässä. Niitä kun tarvottiin ylös alas päivittäin, oli tuloksena yksi astmakohtaus allekirjoittaneelle ja varmasti vähän sulanutta laardia takalistosta. Hullu täti, eli siis siskoni, teki aamutreeniä samoissa portaissa.

Toisekseen hotelli on kallis. Ok, viisi tähteä jo kertoo hintatason olevan todennäköisesti tavallista kroatialaista hintatasoa korkeampi, mutta sekä ruoka, juomat että jäätelö maksoivat reilusti. Rahaa kannattaa siis varata mukaan eikä ainakaan lähteä säästömentaliteetilla matkaan, se ei tule onnistumaan. Alueella on hyvän valikoiman sisältävä ruokakauppa, sieltä kävimme hakemassa vedet ja viinit sekä pienen naposteltavan huoneistoomme.

Me majoituimme yhden makuuhuoneen huoneistossa, johon mahtui vaivatta kolme aikuista ja kaksi lasta. Makuuhuoneessa nukuimme minä, mies ja kuopus ja esikoinen puolestaan tätinsä vieressä olohuoneen vuodesohvalla. Tarjolla olisi ollut myös kahden makkarin asuntoja, jonne mahtuu sitten vielä isompi seurue. Täysin varusteltu keittiö helpotti arkea lasten kanssa ja kylpyhuoneesta löytyi niin amme kuin erillinen suihkukin. Kaikin puolin oikein mukavaa majoittumista, ei mitään valittamista.

Meidän lomamme kului niin tehokkaasti hotellialueella, että en ihan hirveästi voi Kroatiasta matkakohteena kertoa. Yhtenä iltana lähdimme hotellin venekuljetuksella vanhaan kaupunkiin kävelemään ja illalliselle ja tulimme sitten hotellin bussilla takaisin.

Vanha kaupunki oli kaunis, hyvin kuntoon laitettu ja siellä oli kiva kävellä tai istuskella suihkulähteellä. Vanha miljöö kohtasi uuden, kun katujen varsilta löytyi putiikkeja turisteille. Me lähetimme kortin isoäidille ja kävimme syömässä hyvän illallisen.

Me emme rantalomilla ole ollenkaan aktiivilomailijoita, vaan keskitymme lähinnä uimiseen, aurinkoon, lukemiseen ja jäätelöön. Niin tälläkin kertaa, kun aamiaisbuffetin jälkeen siirryimme jollekin allasalueelle aamupäivän ajaksi, söimme jossain vaiheessa jäätelöt ja lounaan jälkeen lähdin kuopuksen päiväunivahdiksi huoneeseen. Yleensä nukahdin itsekin ja parina päivänä laitoimme myös esikoisen nukkumaan, sen verran lyhyiksi yöunet monesti jäivät. Iltapäivällä menimme takaisin uimaan, ehkä rannalle, ja illalla sitten syömään johonkin hotellin ravintoloista. Oli kalaa, lihaa, pastaa tai pizzaa mistä valita. Ja taas kerran jätskiä päälle!

Seuraavalla kerralla etsin meille hotellin lähempää Dubrovnikin keskustaa niin, että voimme helpommin mennä tutustumaan kaupunkiin tai kävellä syömään illalla. Voin täydestä sydämestäni suositella käymäämme Radissonia, mutta ei siinä mitään niin erityistä ole, että haluaisin juuri sinne takaisin. Kroatia sen sijaan nappasi palan sydämestä ja mies on samaa mieltä. Jos alle kolmen tunnin lennolla pääsee lasten kanssa niin kauniisiin maisemiin lomailemaan, niin onhan sinne nyt mentävä uudelleen!

1. Oi, maisemat näyttävät aivan ihanilta. Gardajärven seutu tulee mieleen äkkiseltään. Pistetään vinkki korvan taa, kolmen tunnin lento on kyllä tosiaan iso plussa. Voikohan tuolla vaeltaa tms. En itse ole auringonottajanaisia, hikeennyn ja turhaudun porotuksessa lötköttämiseen hetkessä. Siinä fiiliksessä en olekaan enää hyvää lomaseuraa, vaan alan muistuttaa kiukuttelevaa kolmivuotiasta... :)

1. Lento on todella iso plussa, tuon matka-ajan seisoo vaikka päällään tarvittaessa. Ainakin maaston suhteen uskoisin vaelluksen onnistuvan paremmin kuin hyvin, mutta en tiedä onko maassa miten merkittyjä vaellusreittejä tms. Minäkään muuten en ole auringonottajia, sillä palan vain heti. Varjo on ystäväni, siellä suojassa on hyvä lueskella kirjaa. :)

2. Kivoja lomakuvia! Ihana rentoutusloma:) Me ollaan kans joskus välillä katseltu Kroatiaa, mutta toistaiseksi vielä jäänyt käymättä. Oliko miten kuumaa jos ajattelisi aktiivilomailijan kesälomaa, maisemat näyttää kivoilta veneretkille, vuoret retkeilylle, vuokra-auto veisi varmaan rantaseikkailuille kauemmaksikin, myös hotelli näyttää kivalta myös. Oliko tuossa hotellissa mitä urheilumahdollisuuksia? Ensi kesän matka suuntautunee tosin Tanskan dyyneille ja Legolandiin, mutta ehkä lyhyt irtiotto alkusyksyyn , pitkä viikonloppu olisi mahdollista, kun lennotkin on noin lyhyet. Oliko lentokenttä lähellä, mikä hintataso ravintoloissa? terkuin Heini:)

1. Suosittelen ehdottomasti, aivan upea paikka. Kuumaa oli kyllä, mutta ei liian paahtavaa missään vaiheessa. Meille osui sopivasti sellainen aika, kun lämpötila ei noussut kolmeakymppiä korkeammalle. Auton vuokraus kannattaa kuulemma ehdottomasti ja siten pääsee näkemään ympäristöä hyvin. Tuossa hotellissa on kuntosali ja ohjattuja tunteja, samaten spa:n puolella jotain joogaa/pilatessta tms. Monet juoksivat aamuisin lenkkejä alueella tai portaita ylös alas kuten siskoni. Lentokenttä oli n. puolen tunnin automatkan päässä hotellista ja Dubrovnik jäi siihen matkan varrelle. Hintataso vielä suhteellisen edullinen, mutta tuossa kyseisessä hotellissa todella (lue: liian) kallis.