Loistava menneisyys. Patrick Melrosen tarina I-III
Suom. Markku Päkkilä. Romaani, 456 s. Otava, 2018.
Kirja saatu arvostelukappaleena Otavalta ja arvio julkaistu
alkujaan Parnassossa.
Kirja saatu arvostelukappaleena Otavalta ja arvio julkaistu
alkujaan Parnassossa.
Elämä kuin huono trippi
Kulttiklassikoksi noussut Edward St Aubynin
omaelämäkerrallinen romaanisarja Patrick
Melrosen tarina on rujo kurkistus brittiläisen yläluokan kulisseihin ja
perheen vinksahtaneisiin valtasuhteisiin. Nyt suomennettu kokonaisuus sisältää sarjan
kolme ensimmäistä osaa ja kantaa nimeä Loistava
menneisyys.
Romaani käsittää muutamia päiviä Patrickin Melrosen elämästä.
Niiden tapahtumat kuitenkin kasvavat kuvaamaan kokonaisia elämänvaiheita
yhdenpäivänromaanin tyyliin.
Ensimmäisessä osassa tapaamme viisivuotiaan
Patrickin, joka yhdessä perheensä kanssa viettää kesää huvilalla Ranskan
Lacostessa. Arki sadistisen isän ja alistetun äidin kanssa on ulkoisesti
yltäkylläistä, mutta sisältä onttoa. Toisessa kirjassa Patrick on nuori
aikuinen, jonka elämä täyttyy isän vihaamisesta ja huumeista. Kolmannessa
puolestaan hypätään kymmenisen vuotta eteenpäin seesteisempään vaiheeseen.
Patrickin hahmossa on jotain vilpitöntä. Pienestä
laiminlyödystä pojasta kasvaa kyyninen ja välinpitämätön, mutta älykkäästi
kanssaihmisiään havainnoiva mies. Lakoninen kerronta ei ota tapahtumiin kantaa,
vaan näyttää epämiellyttävät kohtaamiset ja ihmiset nostamatta niistä sen
kummempaa meteliä. Tosiasiat esitetään, mutta johtopäätökset jäävät lukijalle.
St Aubyn näyttää brittiläisen yläluokan surullisena
ja naurettavana konstruktiona, jossa kuiva sarkasmi venyy ilkeilyksi ja elämä täyttyy
itsekorostuksesta, alkoholista ja huumeista. Pääasia on ulkoinen moitteettomuus
ja narkkarinakin Patrick on kalvosinnappeja myöten huoliteltu. Hän nimittäin
kuuluu samaan yläluokkaiseen ryhmään, halusi tai ei.
On sarjassa huumoriakin, ainakin naurua
kyynelten lävitse. Toisessa osassa Patrick matkaa isänsä tuhkien kanssa pitkin New Yorkia. Yhden huonon tripin kuvaus yhdessä värikkään dialogin kanssa puolestaan
nostaa kerronnan jo absurdille tasolle. Sama pätee teossarjan kolmannen osan
juhliin, joiden osallistujista muodostuu herkullisia karikatyyrejä elämän
turhanpäiväisyyden vertauskuvaksi.
St Aubyn on kytkenyt tekstiinsä runsaasti symbolisia
viittauksia. Patrick on itse harharetkiltään tietä kotiin etsivä Odysseus ja
näkee harhoissaan muun muassa isänmurhan tehneen myyttisen Kronoksen. Patrickin
isä puolestaan on halunnut huvilan juuri Lacostesta, jossa kesiään vietti myös
Markiisi de Sade. Nämä muodostavat tekstille syvemmän tason ja vahvistavat sen
tematiikkaa.
Kahden kirjan perusteella on kuitenkin yllätys, että
Patrick jää kolmannessa sivuosaan. Hän pystyy myös viimein puhumaan
lapsuudestaan ja pohtii jopa anteeksiantoa, mutta toiminnan motiivi jää
epäselväksi. Muutos kahden ensimmäisen osan hänestä antamaan kuvaan on
merkittävä ja syyt muutokselle hämärät.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti