torstai 15. joulukuuta 2016

Miniloma Tukholmassa

Koko perheen pieni minibreikki naapurimaan pääkaupungissa starttasi itsenäisyyspäiväviikon maanantaina, kun lähdimme heti aamulla kohti lentokenttää ja laskeuduttuamme talviseen Tukholmaan suuntasimme Arlanda Expressin avulla kohti kaupunkia. Voin ihan jo tässä vaiheessa taas vähän kehua pieniä globetrottereitani, niin tottuneita ovat reissaajina, että trolleyt mukaan ja matkaan. Minulla oli ennakkosuunnitelmista poiketen iso laukku, olin varautunut tuliaisten osalta vähän isompaankin määrään.

Olimme perillä jo ennen kymmentä aamulla ja jätettyämme laukut hotellille oli aamiaisen aika. Siitä suuntasimme ensimmäiseen ja tärkeimpään sekä odotetuimpaan kohteeseen, Junibackenille.

Tukholman sää oli ihanteellinen, pari astetta pakkasella tai plussalla. Talvitakeissa ja farkuissa mentiin koko reissu ja sormikkaat riittivät hyvin lämmittämään pieniä sormia.

Olemme käyneet Junibackenilla kerran aiemmin, mutta siitä reissusta ei kuopus muista mitään. Nyt oli tosi kiva mennä uudelleen niin, että hänkin pääsi todella kokemaan tutut satupaikat ja leikit. Ja hyvin minäkin tuolla viihdyn, en vähiten erikoisen hyvin varustetussa kirja- ja lelupuodissa.

Uutena rakennelmana pääsimme tutustumaan Lasse-Maijan Etsivätoimisto -kirjoista tutun Vallilan kaupungin kahvilaan ja kultakauppaan. Nämä kirjat ovat meillä juuri nyt molempien poikien lukemistoa, kuopus on ne vasta löytänyt ja esikoinen alkaa pikkuhiljaa siirtyä niistä yli. Mutta olipa kiva löytää tutut paikat kirjoista ihan livenä!

Olihan siellä toki myös ikisuosikit, ukko Pesonen kera Viiru-kissansa.

Tässä ollaan Pepin keittiössä. Satujunan jälkeen kuopus katseli teatteriesitystä ja me esikoisen kanssa kurkimme Huvikumpuun.

Junibackenin kirjakaupasta löytyy kirjoja myös suomeksi. Suosittelen tutustumaan, siellä on myös ihania leluja ja pelejä lapsille, sekä tietenkin kirjoja monella eri kielellä.

Junibackenin naapurissa sijaitsee sopivasti Vasa-laiva -museo, jonne tie vei seuraavaksi. Olihan se iso ja hieno alus, mutta itse museo noin muuten oli vähän pettymys. Hyvin nopeasti totesimme, että nähty on ja seuraavaa kohdetta kohti.

Joulu näkyi Tukholmassa jo kaikkialla. Nämä tontut päivystivät puussa Djurgårdenissa.

Strandvägeniä pitkin kohti NK:ta kahvitauon kuva jo mielessä. Tukholma on yksi niistä kaupungeista, joihin muuttaisin asumaan samantien, jos tilaisuus ilmaantuisi. Toinen on ykköskaupunkini koko maailmassa, eli Lontoo.

NK:n jouluikkunat, joita oli monia erilaisia.

Hotellimme Freys sijaitsi Bryggargatanilla aivan ytimessä ja kävelymatkaa Arlanda Expressiltä kertyi viitisen minuuttia. Voin suositella hotellia muutenkin, jos joku etsii inhimillisen hintaista ja hyvätasoista hotellia keskeiseltä paikalta. Varaamani huone oli iso ja parvekkeellinen, me mahduimme sinne enemmän kuin hyvin. Lisäpisteet erinomaisesta aamiaisesta, joka kuuluu huonehintoihin. Katselin hotellia ensin Östermalmin suunnalta, mutta olen tosi tyytyväinen, että päädyin tähän.

Itsenäisyyspäivä valkeni kauniina ja otimme miehen kanssa 20-vuotisen yhdessäolon kunniaksi selfien. Kuten Facebookiin kirjoitin, 20 vuotta tylsyyttä vastaan ja still going strong. Meillä on vaan niin ihana perhe etten voi käsittää miten minulla on voinut käydä tällainen tuuri niin aviomiehen kuin lasteni suhteen. Parhaita tyyppejä kaikki kolme!

Päivä oli täydellinen pienelle kävelylle Gamla Stanissa. Kävin Stortorgetin joulumarkkinoilla, kiertelin pienillä kujilla ja kävin katsomassa Kuninkaanlinnan hääpukunäyttelyn. Siitä kirjoitan enemmän vielä erikseen.

Kiertelin myös kaupoilla katselemassa joulusomistuksia ennen kuin palasin hotellille lukemaan kirjaa. Samaan aikaan perheen miehet tutustuivat Tekniska Museetiin.

Ensimmäisenä iltana kävimme syömässä Drottninggatanilla sijaitsevassa the Grill -ravintolassa, jossa olisi saanut esimerkiksi paahtaa vaahtokarkkeja pöytään tuodun nuotion päällä. Itsenäisyyspäivän kunniaksi söimme aikaisen illallisen Biblioteksgatanilla Zink Grill -ravintolassa yhdessä ystäväperheen kanssa. Meillä oli tosi kiva ilta yhdessä ja ruoka oli superhyvää!

Iloiset itsenäisyysjuhlijat matkalla hotellille!

Keskiviikkoaamu oli kaunein kaikista, tämä kuva on otettu huoneen parvekkeelta.

Lähdimme iltapäivällä kohti Suomea, mutta sitä ennen ehdimme hyvin syödä kunnollisen aamiaisen ja lähteä kävelylle kaupungille. Starbucksista ostettu Gingerbread Latte varmisti joulufiiliksen.

Lopulta päädyimme jälleen NK:lle (mihinkäs sitä Stocka-tyypit tavoistaan pääsisi!) ja söimme vielä viimeiset piparkakut ennen lähtöä lentokentälle.

Miehellä oli toki ollut duunikone mukana koko ajan ja tässä ollaan päästy läpi turvatarkastuksesta lennon lähtöä odottelemaan hänen jatkaessa töitään. Mutta ei se mitään, meillä oli tosi kiva pieni irtiotto arjesta ja kun esikoisen kanssa tehtiin koulutehtäviä ohjeen mukaan eteenpäin jo ennen reissua oli kiva palata itsenäisyysviikon torstaina arkeen takaisin. Eikä tuo matkamuistokassi tuossa pöydällä toki harmita myöskään, sen eteen kestää senkin, että työkone seuraa perheen lomalle mukaan. Koska tätä tämä on, sumplimista ja sovittelua työn ja arjen, perheen ja vapaa-ajan kesken. Loma Tukholmassa tuli juuri sopivaan saumaan ja jaksamme nämä viimeiset päivät ennen joululomaa ja helmikuussa odottavaa seuraavaa lomareissua.

Myös esikoinen halusi loppuun kirjoittaa kokemuksiaan reissusta, olkaa hyvät:

Moi mun nimi on Max. Matka oli tosi kiva. Junibagen oli tosi kiva. Mua hiukan pelotti satujuna, siksi en suosittele alle 5v lapsille. Oli tosi kiva päästä lasse-maija etsivätoimiston kaupunkiin. Oli siellä pienillekin lapsille oma muumipuoli, pieni karuselli+muuta kivaa. Muumitalo, leirinuotio, toisella puolella mikko mallikas. Pitää sanoa että oli tosi kiva matka. ps suosittelen!

1. Moi Max! Tässä kirjoituksessa sinun osuuteni oli parasta, vaikka äiti hienosti matkaansa kuvailtiin. Sain hyvät vinkit ja suositukset sinun ansiosta ja voin hyödyntää ne jos lähden joskus omien poikieni kanssa Tukholmaan. Hyvää joulua ja reippaita viimeisiin koulupäiviin. Terveisin: Virve

1. Kauhea, miten paljon kirjoitusvirheitä ennakoivan tekstin vuoksi! Tässäpä syy, miksi mobiilikommentointi usein jää tekemättä.

2. Lapsessani on selvästi bloggaaja-ainesta, suosittelut tulivat kuin vanhalta tekijältä. ;)