Juli-Anna Aerila ja Merja Kauppinen: Sytytä lukukipinä.
Pedagogisia keinoja lukuinnon herättelyyn.
234 s. PS-kustannus 2019.
Kirja saatu arvostelukappaleena kustantajalta.
Kevätauringon säteiden myötä ehdin vihdoin ja viimein tarttua kirjaan, joka on odottanut työpöydällä jo aikamoisen tovin. Sytytä lukukipinä. Pedagogisia keinoja lukuinnon herättelyyn lupaa esitellä useita menetelmiä siihen miten lapsia saadaan lukemaan enemmän, miten lukuinto herätellään ja mihin kaikkeen lukeminen itse asiassa taipuukaan. Kirja on suunnattu niin vanhemmille kuin ammattikasvattajille oppaaksi ja käsikirjaksi siihen kysymykseen, jonka kanssa yhä useammin tänä päivänä painitaan. Miten saisin lapsen lukemaan enemmän?
Kiinnostuin kirjasta sekä ammattini puolesta että kahden pojan äitinä. Tutkimusten mukaan perheessämme eletään kriittisiä hetkiä sen suhteen säilyykö lukuinnostus kaiken muun tekemisen puristuksessa. Tuleeko lukemisesta elämän mittainen matka? Kokeeko jompi kumpi lapsista samanlaista intohimoa lukemiseen kuin äitinsä tai tuleeko siitä ainakin harrastus muiden joukossa?
Saman kysymyksen parissa painiskelen töissä päivittäin. Tapaan kirjastopedagogin tehtävässäni oppilaita ja opettajia, jotka kertovat erojen olevan suuret jo kolmasluokkalaisten kohdalla. Ne jotka lukevat tekevät sitä paljon ja usein. Lukuharrastus näkyy selvästi myös siinä kuinka oppilas koulutyössään yleisemmin pärjää. Ne jotka eivät lue lainkaan ovat vaarassa pudota kärryiltä jo ala-asteikäisinä. Yhteinen tavoitteemme on estää tätä kuilua suurenemasta entisestään. Olisiko Aerilan ja Kauppisen kirjasta apua tässä tehtävässä?
Kyllä vaan. Kirja on monipuolinen kattaus siihen millä tavoin lapsia voi houkutella tarttumaan lukemiseen ja sukeltamaan mielikuvitusmaailmoihin. Kirjoittajat kertovat varhaislapsuuden merkityksestä, siitä mitä selkeitä hyötyjä lukemisesta on ja kuinka kaikille on olemassa sopiva kirja. Tätä minä painotan töissäni joka päivä. Jokaiselle on olemassa luettavaa, se pitää vain löytää.
Kirja antaa myös konreettisia vinkkejä siitä mistä lähteä lukemista etsimään ja miten lukuintoa voi herätellä erilaisten tehtävien myötä. Se toimii varhaiskasvattajan käsikirjana esittelemällä esimerkiksi saduttamisen kaltaisia menetelmiä, opettajille lukudiplomeita ja lukubingoja ja tarjoaa vanhemmille työkaluja esimerkiksi minuuttilukemisen tai vartti päivässä -tekniikan myötä. Samaten annetaan ohjeet täydellisen lukupaikan sekä lukukaverin valmistamiseen. Lopun liitteistä löytyy lisää työkaluja niin kasvatustehtäviin kuin perheen lukemisharrastuksen aktivoittamiseen.
Minä itse vien tämän kirjan töihin, jotta tiimi voi käyttää sitä työkaluna lasten kanssa toimiessa. Moni asia oli itselleni jo ennalta tuttu, paljon on sellaista jota jo teemme, mutta myös uusia työtapoja ja konsepteja löytyi. Vanhemmalle tämä kirja toimii ennen muuta kipinänä lukemisharrastuksen lisäämiseen ja siihen panostamiseen. Eivät elämänmittaisesta lukemisesta hyödy nimittäin vain lapset, vaan myös me lasten vanhemmat.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti