Jari Järvelä: Kosken kahta puolta.
200 s. Tammi: 2018.
Kirja saatu arvostelukappaleena kustantajalta ja
arvio julkaistu alkujaan Parnassossa.
Sodan jäljet lapsen silmin
On kaupunki, jonka jakaa kahtia koski. Kosken toinen
puoli kuului vuoden 1918 sisällissodassa punaisille ja toinen valkoisille.
Kosken yli kulkee silta, jota vielä kuusikymmentä vuotta sodan jälkeen ei
kevyin perustein ylitetä. Rintamien välissä kesäänsä viettää pieni poika.
Tästä asetelmasta lähtee liikkeelle Jari Järvelän
romaani Kosken kahta puolta. Ollaan
1970-luvun lopulla, kun seitsemänvuotias Jari viettää kesälomaa isoäitiensä
luona. Aino on äidinäiti, jonka luona Nälkälänmäellä käydään ulkohuussissa ja
raaputetaan talvisin jääkukkia ikkunoista. Keskustassa asuva Sofia taas on
isänäiti. Hänen kahvipöydässään on montaa sorttia keksejä ja vessassa upottava
matto. Sota-aikaan molemmat olivat lapsia, Aino punaisen perheen tytär ja Sofia
valkoisen.
Muutaman kesäisen päivän myötä Järvelä näyttää
lukijalle lapsen havainnoin ja molempien mummien sotakokemusten kautta kuinka
syvä juopa kahden maailman välillä voi olla ja kuinka sota yhä vaikuttaa
nykypäivään.
Romaani pohjautuu kirjailijan omiin lapsuusmuistoihin,
mutta on Järvelän mukaan fiktiivinen kertomus menneisyyden painolastista. Mummit
eivät koskaan tule kylään yhtä aikaa tai ylitä siltaa turhaan. Jarin vanhempien
rakastuminen toisiinsa ”sillan yli vääränväriseen” oli aikanaan ”pahempaa kuin
murha”, kuten Jari asian lapsen varmuudella ilmaisee. Ei ole väliä onko Romeon
ja Julian muunnelma totta vai ei. Kahden rintaman tarinaan se sopii.
Lapsen katseen kautta tapahtuva trauman purkaminen on
keinona tehokas. Jari on tiedonhaluinen lapsi, jolla on vilkas mielikuvitus ja
tarkkoja havaintoja. Aikuisten mielestä sodan tapahtumista pitää puhua
kuiskaten jos ollenkaan, ja isomummokin sanoo kuinka ”valoisa maailma on
vaarallinen paikka”. Jari osaa muuttua näkymättömäksi aikuisten katseelle ja
kuulee näin salaa kaikenlaista.
Nämä tarinat heräävät eroon leikeissä.
Mielikuvitusystävä Vilholla on reikä vatsassa ja kellarin seinästä voi kaivaa
teloituksesta jääneitä luoteja. Jarin lapsuuspäivät kasvavat huolettomaksi
vastakohdaksi isoäitien kokemille kauhuille.
Ja kun on oikein utelias, voi päätyä ikävää ja
kaipuuta itkevän isoäidin sängyn alle piiloon. ”Kuulen miten Sofia niiskuttaa
ja mumisee en jaksa enää, makaan hiljaa selälläni lattialla, kämmenet
sängynpohjaa vasten. Pidän mummin puolesta maailmaa koossa.”
Ilman totuuspohjaa romaanin vastakkainasettelu olisi
liian räikeä uskottavaksi. Jarin havainnot sekä mummien lapsuuskokemukset tuovat
kuitenkin kahtiajaolle selityksen. On kaksi maailmaa, kaksi totuutta ja ne molemmat
ovat kokijalleen yhtä aitoja ja tosia.
Rankasta aiheesta huolimatta romaani on
pohjavireeltään toiveikas. Se puhuu menneisyyden hyväksymisestä, siitä kuinka
tapahtumat voi tunnustaa, mutta jossain vaiheessa puolten valitsemisen on
loputtava. Tässä hyvänä apuna voivat olla jälkipolvet, jotka katselevat kaikkea
etäisyyden päästä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti