keskiviikko 23. lokakuuta 2013

Dubbi dubbi duu...Dubai

Mietimme joskus useampi kuukausi takaperin miehen kanssa, että talvella olisi mukava matkustaa jonnekin. Jo tuolloin oli puheissa matka Dubaihin, mutta asiasta ei tullut valmista ja se jäi roikkumaan. Sitten aloimme pohtia yhteistä 35-vuotismatkaa vuoden päähän, ehkä Tokioon tai New Yorkiin kera ipanoiden.

Eräänä päivänä olin töissä lounasbreikillä ja samalla laskeskelin vähän finanssiasioita. Seuraavaksi naputtelin koneen selaimeen osoitteeksi Booking.com. Olin jo aikaisemmin tehnyt taustatutkimusta Dubaihin matkustamisesta ja katsellut useammankin hotellin nettisivuja. Kun huomasin Finnairin sivuilla lentotarjousten kyseiseen kohteeseen olevan vielä voimassa, oli tehtävä miehelle vakava ehdotus. Miten olisi, jos tämän vuoden isompi joululahja perheellemme olisi yhteinen loma kevättalvella. Samana iltana varasin lennot ja heti perään hotellin.

Lähdemme matkaan maaliskuun puolessa välissä ja olemme perillä viisi yötä. Jouduin hieman etsiskelemään sopivia lentoja, sillä halusin meille päivälennot. Öisin on tuplasti rankempaa matkustaa etenkin, jos ei ole mitään takeita siitä nukkuvatko lapset silmäystäkään yöunta koneessa. Päiväunet sen sijaan maistunevat varmasti, kun lento lähtee heti aamulla ja kentälle on herätty aikaisin. Olemme perillä keskiviikkona iltapäivällä ja lähdemme takaisin maanantaina iltapäivällä. Tuollainen loman kesto on meidän perheellemme sopiva, sen tiedän jo kokemuksesta. Emme ole koskaan kaivanneet viikon saati kahden lomaa yhdessä kohteessa, viisi päivää on erittäin sopiva.

Olin katsonut jo aikaisemmin kahta hotellia, joista toiseen nyt menemme. Le Méridien Mina Seyahi Beach Resort & Marina on viiden tähden hotelli, joka on saanut erinomaiset arvostelut. Sijainnin pitäisi olla hyvä, vastapäätä sijaitsevat Palmusaaret ja taksilla pääsee ympäriinsä. Yksityinen ranta löytyy, samaten uima-altaita ja viereisen Westin -hotellin palvelut ovat myös valitsemamme hotellin vieraiden käytössä. Mietin pitkään minkä huoneen meille varaan ja päädyin ottamaan Club-majoituksen. Näin meillä on lentokenttäkuljetukset hotellin puolesta mennen tullen, privaatti check-in, lounge käytössä ja siellä sekä iltapäivätee sekä Happy Hour. Myös aamiainen kuuluu hintaan. Helppoa lomailua lasten kanssa ja minä olen vähän sellainen kermapeppu, että lomalla on mukava asua tasokkaasti.

Meille tärkeintä on päästä talven keskeltä lämpöön ja aurinkoon. Tulemme varmasti viettämään suurimman osan lomastamme uima-altaan äärellä, lapset kun jaksavat uida aamusta iltaan. Hotellista löytyy lastenklubi, mutta ainakaan aiemmilla matkoilla lapset eivät ole olleet kovin kiinnostuneita ohjatuista aktiviteeteista. Uiminen, ranta, jätski ja rentoilu ovat riittäneet myös heille vanhempiensa tavoin. Toki myös maailman korkein rakennus sekä seitsemän tähden hotelli on käytävä kurkistamassa vaikka ulkoa käsin ja lapset ihastuivat Dubai Mallin yhteydessä olevaan akvaarioon ja eläintarhaan näyttäessäni niistä heille kuvia. Sinne suuntaamme siis myös eikä unohdeta itse Mallia ja sen käsittämättömiä ostosmahdollisuuksia. Taitaa olla parasta päättää jo lähtiessä mihin liikkeisiin haluaa mennä ja pitäytyä suunnitelmassa! Tässä on hyvin aikaa ottaa selvää muista näkemisen arvoisista kohteista ja hotellin ympäristöstä sekä liikkumisesta ympäriinsä, tämä matka kun on meille ensimmäinen Lähi-Itään suuntautuva.

Sitä synttärimatkaa voidaan katsoa sitten myöhemmin, jos yhteisymmärrykseen suunnasta päästään. Mies haikailee nimittäin itään, siinä missä minä länteen!

Kaikki kuvat: http://www.lemeridien-minaseyahi.com.

1. Tosi hieno matka varmasti tulossa. Dubaissa olen joskus käynyt, mutta siitä on jo sen verran aikaa, että maailma on siellä varmasti kovasti muuttunut. Olen käynyt säännöllisesti lukemassa, mutta kommentointi on jäänyt. Hienosti teidän esikoiselle kertynyt uusia taitoja! Pyöräilyä, lukemista, kelloa ja hampaatkin tippuu ;) Kyllä nuo tuon ikäiset vaan oppii... Se on vielä pakko mainita, että olen kuulunut näihin samoihin vapaalippulaisiin ja odotellut mm. New Yorkin kentällä yli vuorokauden lentoa, johon viisihenkinen perheemme mahtui. Ja kerran jäimme Helsinkiin, kyllä siinä meitä tenavia harmitti, kun suunniteltu reissu peruuntui portilla.

1. Tämä viisivuotiaan kehityksen seuraaminen on ihan huimaa, miten se yhtäkkiä oppiikin vaikka mitä. Tosin en edelleenkään odota innolla talven luistelu- ja hiihtoharjoituksia. Ehkä pikkuveljen tulo mukaan esim. luistelemaan motivoi...Ja muistan hyvin sen jännityksen, että mahdutaanko mukaan lennolle vai ei. Joskus mentiin kahdella koneella, että päästiin perille.

2. Tykkäätte varmasti Dubaista :) Olen käynyt siellä kahtena edellisenä talvena, erinomainen kohde rentoon lomaan takuuvarmassa ilmastossa. Hotellin sijaintikin on hyvä, Marinan alue on ehdottomasti Dubain The place to be in.

1. Kiitos kommentista ja kiva kuulla, että hotellin sijainnin osalta ollaan ainakin oikeilla jäljillä. :)

3. Heipä hei. Dubai on ihana! Ja lasten kanssa oikein mukava sikäli että on siistiä ja helppoa kaikin puolin. Taksilla on kätevä suhailla kauemmaskin. Ja hyvä suunnitelma sinulla kauppojen suhteen. Siellä on kaikki mitä naisihminen voi toivoa, joten minulla ainakin meni niin pää pyörälle, etten lopulta ostanutkaan juuri mitään. Eli hyvä etukäteen on miettiä ne täsmäostokset. :) Sellainen vinkki, että Dubaihin on olemassa sellainen entertainer book jossa on kuponkeja eri paikkoihin ravintoloista vesipuistoihin ja niihin akvaariojuttuihin. Niitä myydään usein myös vähän käytettyinä dubai.fi -sivustolla, josta muutenkin saa paljon infoa jos haluaa etukäteen tutkailla. Itse säästettiin pitkä penni viikon aikana, kun käytettiin tuota kirjaa. Oikein mukavaa loman suunnittelua!

1. No juuri tuollaista siistiä ja iisiä lomailua me olemmekin hakemassa, hyvä kuulla, että tuolla onnistuu ja kiitos entertainer book -vinkistä. Kauppojen osalta minulla on yksi must-kohde, nimittäin Banana Republic. Voisin asua heidän vaatteissaan!